Friday, August 11, 2006

Sijil Pembaptisan Lina Joy

PEMBELA gabungan NGO-NGO Islam, menyokong penuh inisiatif Hj Taib bin Hj Hashim yang telah membuat laporan polis berkaitan sebuah gereja, Church of Our Lady of Fatima, beralamat di Jalan Sultan Abdul Samad, Brickfields yang telah mengeluarkan sijil pembaptisan kepada Lina Joy. Inisiatif beliau ini dilihat sebagai lambang keprihatinan rakyat Malaysia berhubung dengan isu-isu melibatkan kedaultan Islam dalam masyarakat.

Dalam laporan tersebut, beliau juga menyatakan gereja tersebut bercanggah dengan Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan dan menjadi satu jenayah di bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan.

PEMBELA memohon Polis DiRaja Malaysia menjalankan siasatan serta-merta berhubung laporan tersebut. Sekiranya perkara tersebut mempunyai asas, gereja tersebut perlu dikenakan tindakan sejajar dengan lunas undang-undang negara. Tindakan tersebut secara terang-terangan boleh menggugat ketenteraman dan keharmonian beragama di negara ini. PEMBELA memandang isu ini sebagai satu kesalahan yang serius.

No comments: