Sunday, July 30, 2006

PRETENDER #1 - ANWAR IBRAHIM


yes yes we know, we can't predict the future. Your enemies today could be your friends tomorrow, vice versa. Regardless, we're going to start monitoring and 'pantau' the wannabe's and the upcoming and promising politician/corporate figure. We call it the Pretenders and Contenders!!

Pretender # 1: Anwar Ibrahim

So how would Anwar fit into the grand scheme of things? Ever wonder why he was released? Beats the hell out of me. Before we even talk about what he is capable of, we must remember history.

History teaches man that man never learns from history.

ANWAR MEROMPAK UNTUK KEKAYAAN DIRI: PART 1

Tahukah anda bagaimana Anwar merompak? Bagaimana 4 wartawan boleh mengambil alih MRCB yang akhirnya punya pegangan dalam NST, TV3, Emartel, Sikap Power, KL Sentral, RHB dan banyak lagi? Mula-mula, 4 orang mempunyai 25% saham seorang seperti janji Anwar Ibrahim kepada mereka kerana dakyah mereka menaikkan imej Anwar melalui media. Tetapi sekarang 3 orang hanya ada 20% dan Nazri Abdullah seorang editor Berita Harian 80%. Cuba fikirkan bagaimana editor ini punya wang untuk memegang saham sehingga 80%. Pasti dia ini orang depan. Tahukan anda orang depan siapa? Anwar Ibrahim lah!

4 orang memang tiada wang. Pada suatu ketika dulu, MRCB hendak bankrupt. Tetapi apabila Anwar tuan punyanya Kementerian Kewangan berbagai cara telah dilakukan untuk memastikan MRCB kukuh. Disinilah dia mula merompak dengan memberi kontrak pengswastaan dan menjual projek yang MRCB ada keuntungan.

CARA MEROMPAK PERTAMA

Menyuruh Telekom membeli Emartel. Tan Sri Rasdan ketika itu Pengerusi Telekom tidak setuju kerana Emartel belum beroperasi pasti rugi. Tetapi tidak boleh buat apa-apa kerana dia bukan TPM dan Menteri Kewangan. Anwar telah paksa Telekom membeli MRCB, untuk 600 juta ringgit. Syarikat yang belum beroperasi dengan sepenuh pun boleh dapat untuk kerana lessen yang Anwar telah dapatkan dahulu. Anwar Ibrahim tidak maafkan Tan Sri Rasdan sehingga dari Pengerusi Eksekutif diturunkan pangkat kepada Pengerusi dan apabila tamat tempoh, Tan Sri Rasdan diberhentikan dari Telekom oleh Anwar Ibrahim.

No comments: